1. Inleiding

Vorig hoofdstuk Volgend hoofdstuk

Impact van het nieuws
Een snelle eerste blik op internet, de krant bij het ontbijt, het nieuws onderweg op de radio, de online updates gedurende de dag, het tv-nieuws na het eten. We kunnen en willen niet zonder nieuws. Het bepaalt het gesprek van de dag en geeft ons leven richting. Het helpt ons de juiste keuzes te maken. De foto op de voorpagina, de koppen op de homepage, het radiobulletin, de beelden op tv. Nieuws raakt ons, dag in, dag uit.

De Telegraaf, de Volkskrant, nrc.next, het Financieele Dagblad maar ook nieuwsmerken als De Gelderlander, Dagblad van het Noorden en de Stentor, hun websites en mobiele apps, BNR Nieuwsradio en de uitzendingen van het RTL Nieuws zijn vertrouwde ankers die elk op hun eigen manier duiding geven aan de dagelijkse stroom van nieuws. Zij weten wat in de continue stroom van nieuws echt belangrijk is. Ze helpen ons om ons beeld van de wereld te ordenen. Niet verwonderlijk dat klanten van nieuwsmerken zo trouw zijn. Wie is er niet teleurgesteld als de krant ’s ochtends niet in de brievenbus zit of als de nieuwssites niet bereikbaar zijn? In Nederland is de loyaliteit aan een nieuwsmerk sterker dan in alle landen om ons heen. 7 miljoen Nederlanders lezen dagelijks gemiddeld ruim een halfuur de krant. En online checken ze het nieuws diverse keren op een dag.

Nieuwsmerken hebben een unieke en krachtige positie in het medialandschap. Onderzoek laat zien dat nieuwsmerken van alle media de consument het meest weten te raken. Consumenten beoordelen nieuwsmedia van alle mediakanalen als het meest informatief, geloofwaardig en actueel. De impact van het nieuws helpt iedere adverteerder om mensen in het hart te raken. Van een advertentie op de voorpagina voor die extra impuls in sales, of de klassieke thema-advertentie op de achterpagina, tot een informatieve boodschap tussen het economische nieuws op de nieuwssites. Of een complete crossmediale campagne gericht op specifieke doelgroepen. Het nieuws biedt iedere adverteerder toegang tot de belevingswereld van de consument. Thuis, op het werk en onderweg.

‘Elke reclameboodschap verdient de impact van het nieuws.’

Terwijl een dagblad vroeger een dagblad was en een nieuwszender als RTL Nieuws uitsluitend op tv en radio nieuws uitzond, zijn alle nieuwsmerken nu multimediaal. Ze creëren nieuwscontent via  tekst, visuals, beeld, audio en video.

 

Nederland digitaal
Van alle landen in de EU telt Nederland in 2014 met 95% de meeste huishoudens met een internetaansluiting. Nederlanders zijn dus massaal online, niet alleen via de pc of laptop maar in toenemende mate via een mobiel device. In december 2015 zijn er 8,6 miljoen tabletgebruikers en hebben 10,6 miljoen mensen een smartphone. Tweederde van alle Nederlanders volgt het nieuws (ook) digitaal. Dit gebeurt in toenemende mate op de smartphone of tablet. Het aantal pc´s of laptops in Nederland neemt niet af, maar het internetgebruik verschuift gedeeltelijk naar mobiel.

Nederlanders laten zich de hele dag door informeren door de nieuwsmerken van hun keus. De meesten combineren online en offline nieuwsmedia. Er wordt meer nieuws geconsumeerd dan in de periode voor internet.

Nieuwsmerken spelen volop in op deze digitale trends. Iedere maand wordt er wel een nieuwe verschijningsvorm gelanceerd (zoals de NRC Reader). Alle dagbladuitgevers hebben naast een papieren versie en website, een mobiele site en app. Ook nieuwsmerken als RTL Nieuws en BNR Nieuwsradio bieden hun nieuws digitaal aan, zowel via een mobiele site als een app. Het raadplegen van digitale nieuwsmedia vindt nu de gehele dag plaats. Een adverteerder die de consument ´s avonds met een tv-spot probeert te bereiken, kan hem nu tegelijkertijd aanspreken op zijn tablet of mobiele telefoon. Het spel voor adverteerders verandert, met als gevolg: nieuwe kansen.

 

Nieuwsmedia Academy
Adverteerders kunnen consumenten op verschillende platformen 24/7 bereiken, in een relevante en actuele context. Voor de aanbeveling en uitvoering van een effectieve reclamecampagne is het van belang om kennis te hebben van de unieke mogelijkheden die de verschillende nieuwsmedia bieden.

De NDP Nieuwsmedia Academy biedt inzicht in het nieuwsmedialandschap en de manier waarop advertenties de kracht van het nieuws kunnen benutten. De verschillende hoofdstukken geven antwoord op de volgende vragen:

Elk hoofdstuk is één afgerond onderwerp, met nuttige links en bronnen voor verdere studie. In de eerste hoofdstukken wordt kennis aangereikt over nieuwsmedia en het samenspel tussen nieuws en reclame, daarna gaat het over de praktijk: het maken van een goed mediaplan. Aan het eind van elk hoofdstuk wordt de opgedane kennis getoetst. In de appendix zijn instrumenten te vinden waarmee mediaplanners hun campagne kunnen structureren.

 

Nieuwsmedia Academy - Examen
Inmiddels zijn zo'n 450 mediaprofessionals geslaagd voor het examen. Een mooie aanvulling op je cv. Sommige mediabureaus en nieuwsbedrijven vragen hun werknemers deze cursus te volgen.

Niet alleen de examenkandidaten zelf zijn enthousiast over de opleiding. Ook mediabureaus en nieuwsbedrijven realiseren zich dat kennis veel meerwaarde oplevert.

“Adverteerders verwachten kennis van zaken en het behalen van het Nieuwsmedia certificaat laat zien dat het in huis is!” Erik Grimm (NDP Nieuwsmedia): “Je moet als mediaprofessional over een behoorlijke kennis van de verschillende mediumtypen beschikken wil je beslagen ten ijs komen. Nieuwsmerken nemen binnen dat totale pakket een heel eigen plaats in. De Nieuwsmedia Academy is overzichtelijk en boordevol informatie. Daarnaast is het ook een zeer handig naslagwerk en altijd up-to-date.”

Inhoud